» معرفی هنرمند جوان | سحر سیدنژاد

معرفی هنرمند جوان | سحر سیدنژاد

معرفی هنرمند جوان | سحر سیدنژاد

۱۶ شهریور ۱۳۹۵

راه رفتن، قدم زدن، پیاده روی، این ها مجموعه فعالیت هایی ست که هر یک از ما در طول شبانه روز بارها و بارها انجام می‌دهیم، چه از سر عادت و چه از سر اجبار، برای انجام کاری و رسیدن به جایی. اما راه رفتن همیشه آسان نیست. بسته به مکان و زیست بوم زندگی، مسائل متفاوتی همزمان با راه رفتن برای شخص پیش می‌آیند. زندگی در محیط شهری مفاهیم را به اشکال مختلف دچار تغییر و دگردیسی می‌کنند. حتی واژه‌ی «شهر» نیز حاوی دایره ی وسیعی از تداعی ها برای ذهن آدمی ست. کدام شهر؟ پایتخت با خیلِ عظیمی از تنوع بومی و یا شهرستانی آرام در ساحل دریایی مواج؟ کجای شهر؟ بازار با تراکم بالای آدم ها و وسایل نقلیه که مدام در حال رفت و آمدند یا بافت قدیمی شهر با کوچه هایی باریک که هنوز بسیاری از خانه ها تبدیل به قوطی هایی بلند و مکعب مستطیل شکل نشده اند؟ زندگی در دنیای امروز، زندگی در بطن جزئیات است. جزئیاتی که کوچک‌ترینشان بر عمیق ترین نقاط ذهن و زندگی ما تاثیر می‌گذارند. تاثیراتی که می‌توان نشانه‌های گوناگون آن را در آثار هنرمندانی چون سحر سیدنژاد یافت. آثار سیدنژاد پر است از جزئیاتِ متراکمی که قرارگیری آن‌ها در کنار هم تشکیل دهنده‌ی فضاهایی ست با چگالی بالا که خواسته یا ناخواسته مانند یک سیاه چاله‌ی آسمانی تمام نگاه را به سمت مرکز خود می‌کشاند. مرکزی که به دلیل تراکم بالای جزئیات، اشیا و شخصیت ها، تمام اجزا را برابرنهاد و هم ارزش می‌نمایاند و هر قدر از مرکز کار فاصله می‌گیریم امکان تشخیص و تمایز جزئیات مختلف طراحی شده اعم از شخصیت‌ها یا اشیا برای بیننده بیش‌تر می‌شود. سحر سید نژاد در اغلب آثار خویش، انسان‌ها و محیط زندگی آن‌ها را در یک بافت متراکم به تصویر می‌کشد بافتی که نشان‌دهنده‌ی نگرش او نسبت به تنیدگی انسان‌ها به شرایط زندگی  و هم شکل شدن با آن‌هاست. توجه به این موضوع نقش مهمی در فهم آثار او دارد که شخصیت‌هایی که او در آثار خویش آن‌ها را به تصویر می‌کشد گاهی بسیار نامتعارف به نظر می‌رسد. به طور مثال در برخی از آثار او شاهد آن هستیم که انسان‌هایی با پوشش و ظاهری بومی مانند سرخ‌پوستان در بستری از فضای شلوغ شهری قرار می‌گیرند و با رنگ‌های متنوع و مهیج خود، فضای مونو کُرُمِ یک نواخت شهری با رنگ‌های گرم و همخوان را برهم می‌زنند. در این قبیل آثار او بی‌گمان با قرار دادن عناصر زندگی قبایل و زیست متفاوت آن‌ها در محیط وحش، امکان خوانش‌های متفاوتی را در آثار خود به وجود می‌آورد. از یک سو این همنشینی نامتعارف موضوع پیشرفت و تمدن موجود در زندگی جوامع پیشرفته را به پرسش می‌کشد که در کنهِ تعاملات و تقابلات اجتماعی امروز نیز همچنان شاهد رگه‌های پررنگی از مسائل اولیه ی زندگی در جوامع نخستین هستیم و از سوی دیگر این موضوع را برای بیننده تداعی می‌کند که انسان امروز بر خلاف پیشرفت‌هایی که در ظاهر و شکل زندگی خود داشته است در بسیاری موارد مانند همان انسان‌های اولیه و به دور از تمدن رفتار می‌کند. البته این دو نگرش تنها دو نوع خوانش از صدها خوانشی هستند که می‌توان از آثار سحر سیدنژاد داشت. سحر سیدنژاد هنرمندی ست که دوره‌های گوناگون کاری را پشت سر گذاشته است. از دوره‌های مختلف نگارگری تا آموزش‌های طراحی معاصر، اما شاید آن‌چه بیش‌ از همه در آثار او به چشم می‌آید دقت او در طراحی جزئیات فراوان و بازنمایی انسان‌های بسیار کوچک در فضایی وسیع و قرار گیری مولفه‌های تصویری گوناگون در کنار هم باشد که همزمان نشانه‌ی آشنایی او با نگارگری سنتی ایران است که او توانسته است با شیوه‌های مدرن طراحی و پرداخت به موضوعات اجتماعی روز آن‌ها را صاحب هویت شخصی برای خود کند. هویتی که سویه‌های مسائل اجتماعی در آن بسیار پر رنگ است و در برخی از موارد به مولفه‌های اساطیری و کهن نیز آمیخته می‌شود. شاید دقیق‌ترین توصیفی که بتوان از این نقاش جوان داشت این است که آثار او با داشتن پیوندهای نهان با تاریخ نقاشی ایران ـ به طور مثال پرداخت پرداختن به مسائل اجتماعی در بافت متراکم شخصیت ها و فضاهای متفاوت زندگی در مکتب هرات و در دوره‌ی کمال الدین بهزاد امری رایج بوده است ـ توانسته‌است به شیوه‌ای امروزی به‌ مسائل اجتماعی جغرافیا و زیستگاه خود بپردازد و آن چه او را از بسیاری هنرمندان هم دوره اش متمایز می‌کند آن است که در هیچ یک از نمایشگاه هایی که در طول دوره‌ی ده ساله ی کاری خویش در گالری های مختلف تهران برگزار کرده است در هیچ یک از دوره‌های کاری او گرایشی برای نزدیک شدن به جریان‌های موجود در جامعه‌ی هنری ایران نمی‌بینیم. به بیان ساده‌تر او نقاشی ست که امکانِ بیان مسائل خویش را در گروی استقلال فرمی و فکری آثارش می‌داند.

gall_img gall_img gall_img gall_img gall_img

تگ های این مطلب :


, , , , ,